pl. Solny 15, 50-062 Wrocław

T: +48 664 458 772

E: biuro@corema.pl

W jaki sposób zmieniało się pozycjonowanie na przestrzeni ostatnich lat? – cz. II

W jaki sposób zmieniało się pozycjonowanie na przestrzeni ostatnich lat

W jaki sposób zmieniało się pozycjonowanie na przestrzeni ostatnich lat? – cz. II

W poprzedniej części artykułu przybliżyliśmy temat pozycjonowania w Internecie, jego początków i tego jak wyglądał kilkanaście lat temu. Od tego czasu wiele się w temacie zmieniło. Dziś chcielibyśmy pokazać, co dokładnie uległo zmianie i jak pozycjonowanie w Internecie wygląda dziś.

Pozycjonowanie w Internecie, czyli pojawienie się Google Bomb

Google zmieniając kolejne algorytmy miało nadzieję, że pozycjonerom nie uda się ich obejść. Okazało się jednak, że da się jednak przechytrzyć wyszukiwarkę dzięki dodaniu na stronie linku z odpowiednim anchor textem.

Jest to treść, po kliknięciu, której internauta zostaje przekierowany do danego linka. Google przypisywało w tamtych czasach stronę do danego anchora. Wystarczyło wpisać go w wyszukiwarkę, by została ona wyświetlona. Tym sposobem pozycjonerom, udało się przechytrzyć algorytmy Google.

W 2009 roku wprowadzone zostały kolejne usprawnienia, dzięki któremu wyniki wyszukiwania były przedstawiane już tylko w czasie rzeczywistym. Real Time Search sprawiał, że przedstawiane były tylko i wyłącznie aktualne wyniki z wszelkich serwisów i różnych stron internetowych.

W 2010 roku nastąpił jednak moment kolejnych dużych oraz ważnych zmian. Google uznało, że ogromny potencjał wyszukiwarki nadal nie jest właściwie wykorzystywany. Postawili na rozwój wyszukiwarki, ale i wprowadzenie zmian, które zmieniły całkowicie ideę działania Google. Zmieniono przede wszystkim podejście do linków. Przestała być ważna ich ilość, natomiast zaczęto zwracać większa uwagę na jakość. To linki wysokiej jakości wpływały na pozycję strony.

Uruchomiono również algorytm badający treść artykułów – oceniał je i sprawdzał, czy nie są kopią treści pochodzących z innych stron. Można powiedzieć, iż w tym momencie nastąpiła nowa era pozycjonowania w Internecie. Jakieś dwa lata później Google wprowadziło kolejne zmiany i rozpoczęło ocenianie wszystkich linków prowadzących do strony internetowej. Wiele stron posiadających sztucznie generowane linki otrzymało kary w postaci spadku pozycji w wyszukiwarce. Firmy, które starały się wypozycjonować swoją witrynę tymi sposobami całkowicie zniknęły z Internetu, tym samym tracąc potencjalnych Klientów.

Jak pozycjonowanie w Internecie wygląda dzisiaj?

W dzisiejszych czasach pozycjonowanie wymaga nakładu dużej ilości pracy i dużej ilości pisania. Aby pozycjonowanie przynosiło efekty, musi być innowacyjne – tego wymagają algorytmy Google, które potrafią rozprawić się z różnymi systemami pozycjonerów. Dziś pozycjonuje się już nie tylko strony internetowe, ale też fora, blogi, filmy, zdjęcia i wiele więcej – tak naprawdę wszystko, co jest dostępne w sieci można wypozycjonować. Pozycjonowanie w Internecie działa też dzięki odpowiedniemu content marketingowi. Z kolei sam content marketing wymaga ogromnej ilości pracy wykonywanej przez copywriterów, którzy muszą nie tylko posiadać umiejętność ciekawego pisania, ale też muszą posiadać wiedzę z zakresu pozycjonowania.

Co istotne – dziś celem pozycjonowania nie jest już tylko wprowadzenie strony na jak najwyższe miejsce w wyszukiwarce. Dziś pozycjonowanie ma za zadanie również wypromowanie marki. Okazało się, bowiem, że wysoka pozycja w wyszukiwarce nie jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Dzisiejsze pozycjonowanie to obowiązkowa obecność na portalach społecznościowych. Warto dodać, że pozycjonowanie w dzisiejszych czasach wymaga zaplanowania ogromnej ilości skomplikowanych działań, które w naturalny sposób mają przynieść zamierzony efekt. Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie nie jest usługą tanią. Pamiętajmy jednak, że korzyści, jakie może przynieść pozycjonowanie są znacznie większe niż koszty. Zdecydowanie się na pójście drogą na skróty może okazać się klęską dla biznesu i szybkim zakończeniem jego działalności. Na sam koniec warto wspomnieć, że pozycjonowanie w Internecie w dzisiejszych czasach wymaga również dostosowania stron do telefonów i tabletów. Kilkanaście lat temu nie miało to całkowitego znaczenia – dzisiaj jednak większość osób z Internetu korzysta za pomocą urządzeń mobilnych. A wyszukiwarki o wiele wyżej pokazują strony, posiadające poprawnie wdrożoną wersję mobilną strony.