pl. Solny 15, 50-062 Wrocław

T: +48 664 458 772

E: biuro@corema.pl

Storytelling – skuteczne narzędzie marketingowe

Storytelling – skuteczne narzędzie marketingowe

Coraz więcej publikacji w sieci na temat skutecznych narzędzi marketingowych, wskazuje jednoznacznie na storytelling. Każdy chyba wie, jak ogromną siłę działania ma „opowieść” o marce, jej powstawaniu i oferowanych produktach bądź usługach. Każda firma ma własną historię. Historię, która sprawia, że Klienci bez problemu identyfikują z nią produkty. Dlaczego storytelling jest tak skutecznym działaniem? Strateg biznesowy, Scott Aughtmon wskazał trzy główne powody.

Storytelling przyciąga uwagę

Nie ma chyba osoby, która nie pamiętałaby z dzieciństwa magicznych słów rozpoczynających każdą bajkę „Dawno, dawno temu…”. Co więcej – pomimo osiągnięcia pewnego wieku, wkroczenia w dorosłość, są to słowa, na które trudno nadal nie zwrócić uwagi. W jaki sposób  zdobyć uwagę Klienta? Tylko i wyłącznie wciągającą opowieścią związaną z historią powstawania marki, produktu bądź usługi. Zgodzicie się zapewne z nami, iż dziś nikt nie chce słuchać suchych faktów na temat produktu, jego właściwości, możliwości czy korzyści. Owszem – są to ważne informacje, jednak nie wzbudzają zainteresowania Klienta a tekst oparty na suchych faktach, z pewnością nie zostanie w całości przeczytany przez konsumenta.

Storytelling daje kontekst

Konsumenci lubią w opowiadanej historii znaleźć coś łączącego. Poruszenie problemów, które dotyczą większości Klientów sprawia, że bez problemu identyfikują się z nimi. Jeśli w opowieści znajdą sposób na rozwiązanie własnych problemów, stanie się ona dla nich jeszcze bardziej atrakcyjna. W storytellingu bardzo ważne jest przebicie się do świadomości Klienta. Połączenie opowieści o marce/produkcie/usłudze z problemami, z jakimi borykają się Klienci, sprawia, że Klient nie tylko uzyska pomoc, ale przede wszystkim na dłużej zapamięta markę. W końcu to dzięki niej pozbył się kłopotu.

Storytelling pozwala zapamiętać markę

Wróćmy do bajek z dzieciństwa. Pewnie do tej pory jesteś w stanie opowiedzieć o nich coś więcej, zwłaszcza o swoich ulubionych postaciach. Dlaczego wciąż o nich pamiętasz, mimo upływu tylko lat? Może właśnie, dlatego, że występowali w nich wyraziści bohaterowie oraz poruszane były zwykłe historie, zdarzające się każdemu z nas. W storytellingu istotne jest to, by opowieść łączyła się z marką. Zbliżające się wielkimi krokami święta z pewnością każdemu kojarzą się z marką Coca Coli, której wieloletnim motywem jest „radość z życia”.

Czym charakteryzuje się skuteczny storytelling?

Aby opowieść przyniosła zamierzony skutek, musi oddziaływać na emocje. Warto zawrzeć w niej odpowiednią dawkę uczuć – radości i smutków a także wzruszeń. To właśnie emocje pomagają Klientom zapamiętać markę. Dodatkowo, powinniśmy zadbać o to, by opowiadana historia była autentyczna. Nie może to być tylko chwyt marketingowy. Kolejne jej zdania muszą wzbudzać ciekawość a przy tym nieść jakieś przesłanie, które pozwalają konsumentom utożsamiać się z historią. Konieczne jest również zadbanie o odpowiednią długość opowieści. Musi być ona dostosowana do charakteru grupy docelowej, ale też niezbyt długa i nie za krótka. Zbyt długa nie zachęci do czytania, natomiast  zbyt krótka nie pozwoli na właściwe zbudowanie przekazu.

Jeśli chcesz w ciekawy sposób przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności marki, a tym samym grona Klientów, możesz skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji marketingowej, która chętnie wesprze Cię w stworzeniu wyjątkowej opowieści o Twojej marce.